quinta-feira, 30 de outubro de 2014

“A UNÇÃO COM ÓLEO; UMA DOUTRINA BÍBLICA”


Está alguém entre vós doente? Chame os presbíteros da igreja, e orem sobre ele, ungindo-o com óleo em nome do Senhor. E a oração da fé salvará o doente, e o Senhor o levantará; e, se houver cometido pecados, ser-lhe-ão perdoados. Tiago. 5.14-15.  

    A Bíblia sagrada nos ensina a respeito da unção com óleo, ou azeite, tanto no velho como no novo testamento, porém, com um diferencial do velho para o novo, no antigo pacto a unção era mais específica à separação ou consagração para o sacerdócio, Êxodo 30,30, Profetas, I Reis 19,16, e também Reis, I Reis 19,16, no entanto, também se usava ungir objetos para Deus e sua obra, como as peças do Tabernáculo, a tenda da congregação, e a arca do testemunho, Êxodo 30.22-29. Seguramente sendo uma doutrina bíblica, que jamais podemos mudar o seu curso, pois as doutrinas bíblicas são os pilares de sustentação do cristianismo, como um conjunto de princípios básicos, onde firmamos a nossa salvação, fé e toda vivência de santidade, alicerçada no único e soberano Senhor e Salvador Jesus Cristo, a palavra óleo aparece cerca de 34 vezes na Bíblia, ungüento, 20 vezes, azeite 164 vezes, e unção ou ungir, 78 vezes, isso se denota sua importância, como doutrina.  Vejamos alguns exemplos da unção no velho testamento, no livro de Êxodo 28.41 assim diz: E vestirás com eles a Arão, teu irmão, e também seus filhos; e os ungirás e consagrarás, e os santificarás, para que me administrem o sacerdócio. Como também o Salmista expressa nos salmos 133:1-2, assemelhando a unção sobre a cabeça de Arão, com a união entre os irmãos, que assim diz o texto: Oh! Quão bom e quão suave é que os irmãos vivam em união. É como o óleo precioso sobre a cabeça, que desce sobre a barba, a barba de Arão, e que desce à orla das suas vestes. Muitos outros versículos falam da unção, no velho pacto, visto que o Espírito Santo não tinha descido, então era simbolizado com o óleo, necessário para o dia a dia, na vida sacerdotal, quanto ao novo pacto, isto é, em o novo testamento, o Apóstolo São Tiago incumbe uma ordenação de responsabilidade agraciada de milagres divino, aos Presbíteros da igreja, para ungir os enfermos, acompanhado da oração da fé, em que o Senhor fará a decisão final, levantando o doente, e tornando-o são e salvo. O óleo que se vai ungir o doente, continua sendo o símbolo do Espírito Santo, mesmo Ele estando entre nós.

    A Bíblia ordena aos presbíteros, para atuarem no ofício da unção, porém, dizemos que os evangelistas também são presbíteros, os pastores também, não é dado o direito a diáconos e cooperadores, e nem aos membros da igreja, o tipo de óleo, ou azeite a ser usado, em primeira mão, queremos expressar, que usamos o azeite de oliva, que é mais durável, porém pode-se usar qualquer azeite comestível, visto que o mesmo a ser usado, é um simbolismo. Quanto à separação de obreiros, destacado no Novo Testamento, com o inicio da igreja primitiva, não mais usa o óleo, e sim pela imposição das mãos conforme Atos 6.1-6. Isto porque o Espírito Santo participa ativamente entre nós, no processo da separação.  Importante notarmos sobre a ordenação bíblica, para ungirmos o doente, nunca a enfermidade, outra coisa também clara, que não devemos sair por aí oferecendo unção, a bíblia manda chamar, é bom partir do doente, o desejo de ser ungido, como também contraria a ordenação da palavra de Deus, dá o óleo para o doente beber, não precisando exagerar como; despejar óleo sobre o enfermo, basta untar um, ou dois dedos da mão, e ungí-lo, não tendo precisamente um local do corpo para ungir, nós usamos ungir na fronte, visto que é uma posição adequada quanto ao doente, que está na nossa frente, quer esteja em pé, ajoelhado, ou mesmo deitado, pode-se ungir também na palma da mão, dependo da situação, ou posição do mesmo, enfim, são os lugares de mais facilidades, ou propícios. 

   Devemos observar o lugar aonde se encontra o doente, por exemplo, se o mesmo estiver hospitalizado, deve-se pedir permissão para realizar o ofício religioso, respeitando as determinações da administração do hospital, é importante dizer ao enfermo que o óleo é usado tão somente como um símbolo do Espírito Santo e quem cura é Jesus, por intermédio da oração da fé, o Apóstolo também nos orienta, se porventura o doente estiver cometido alguns pecados, o momento é propício para que o mesmo confesse, e ser-lhe-ão perdoados. Outra coisa importante que nunca se deve acontecer é ungir endemoninhado, o ofício da unção é um ato benéfico, com aprovação de Deus, porém se ungirmos alguém que esteja endemoninhado estaremos oferecendo os benefícios espirituais ao demônio, e não a pessoa, pois é tudo que satã quer, precisamos estar atentos e vigilantes. O evangelista Marcos registra como os discípulos do mestre realizavam suas tarefas, sob as orientações do seu Senhor, após a sua retirada para Nazaré, como diz o texto: E, saindo eles, pregavam ao povo que se arrependesse. E expulsavam muitos demônios, e ungiam muitos enfermos com óleo, e os curavam. Marcos 6. 12,13. Notem-se; que demônios têm que ser expulsos em o nome do Senhor Jesus, como os discípulos faziam, e jamais ungir o endemoninhado. Podemos ungir objetos, animais, ou outras coisas qualquer que não seja humano?  Segundo a ordenação bíblica, firmada em o novo testamento, a resposta é não; não temos esse direito, a Bíblia somente nos ordena ungirmos humanos, precisamente os doentes, se fizermos, além disso, toda a responsabilidade será nossa, e não de Deus, e o resultado pode ser prejudicial, e poderemos pagar um alto preço, veja que a unção com óleo, não é, e nem foi um costume, como também uma cultura, ou simplesmente como uso desse ou daquele povo, e sim afirmamos com veemência, que é uma doutrina bíblica, e por tanto não podemos mudar o que está ordenado, isso se formos obedientes, apesar de que são muitos os que não obedecem. A própria palavra de Deus nos ensina a respeitarmos o que pelo próprio Deus já foi determinado, e registrado, como nos ensina o grande sábio Salomão, no livro de Provérbios, que assim nos diz: Toda palavra de Deus é pura; escudo é para os que confiam nele. Nada acrescentem às suas palavras, para que não te repreenda, e sejas achado mentiroso. Provérbios 30. 5-6. O apóstolo São Paulo também nos dá o exemplo dizendo: Porque ninguém pode por outro fundamento, além do que já está posto, o qual é Jesus Cristo. I Coríntios 3. 11. E ainda, o apóstolo continua a nos dizer: E eu, irmãos, apliquei essas coisas, por semelhança, a mim e a Apolo, por amor de vós, para que, em nós, aprendais a não ir além do que está escrito, não vos ensoberbecendo a favor de um contra outro. I Coríntios 4,6. O Espírito Santo de Deus continua a nos oferecer suas diretrizes, para que, com prudência, zelo, e dedicação realizemos os nossos trabalhos que nos cabe cumprir gloriosamente, e Deus cumprirá suas promessas, confirmando com o amém. 

   

"The FAST WILL LIGHT THE BIBLE"


And when you fast, do not show yourself as the hypocrites; for they disfigure their faces, that they may appear unto men to fast. Verily I say unto you, They have their reward. But thou, when thou fastest, anoint thine head, and wash thy face, to not be obvious to men that you are fasting, but to your Father who is in secret, and thy Father which seeth in secret shall reward thee openly. Matthew 6.16-18.

     The word fasting is defined in abstaining from something we like or use, whether partial or total, with an emphasis on sacrifice rather our body, or body, or even our own lives, and integrate ourselves more to our God . When we propose in our hearts we fast, we are making a covenant with God. (No bargain), but demonstrating to Him our faith, love, affection, to serve you and worship, and that the kingdom of God and his justice take priority in our lives, even if we are dependent on food to sustain our everyday lives, but spiritual supply for our soul and spirit is and always will be a priority, we should observe carefully the purpose or object for which we offer to God our fasting, not forgetting to tell Him, our heart's desire, to see fulfilled in our lives, its beneficial promises, according to the efficacy and the glory of his power, should carefully observe with care, having a beginning, middle and end, as well as prayer, we can not do anyway, as did the scribes and Pharisees with their tithes, offerings, prayers and fasts, as Matthew Matthew 6.5 and 23.23, and then Jesus undertook to teach the correct way, concerned with his disciples, and the New Testament people, not to learn the wrong, we have about 20 in the Old Testament passages about fasting, it means that the Jews had the practice of fasting, and the Lord Jesus, when he made his speech, called the sermon on the Mount, which begins in Matthew chapter 5, and that ends in chapter 7 of the same book, he cares about teaching and warn many things about this world and the heavenly kingdom. We consider the Sermon on the Mount as a primer for not being able to err and not be deceived, but having the full assurance and conviction to follow the Lord, I say that the Sermon on the Mount is the abridged bible, and between wonderful teachings found fasting, and thus, we are privileged to learn who is master par excellence.

     We are aware that the time day and night together, have 24 hours, then our fasting, we must add the two periods, starting at the beginning of the day, which is zero - time, or commonly called midnight, we can food until 23.59 hours, and from there we start our withdrawal, and in the morning, our routine life, usually follows as: wash your face, comb your hair, brush your teeth, seeming to be joyful, not sorrowful, as did the Pharisees, to be perceived by men, because after all, fasting is for God and not for men. Fasting may be in our favor, or in favor of someone, it's good to remember that we must not be selfish, only reminding us, or someone around us, like prayer, we should remember our friends, brothers, our pastors and even by our enemies, and we must do so also with fasting. Do not have a rule timeout duration, as we know, and recognize that we are limited, and everyone should know their limits of the body, it is not legal to exaggerate someone after being driven to the hospital unconscious weaknesses or even go to death, there is also a specific date as many use only holy week, "title staged by Catholicism." It is important that fasting is accompanied by prayer, and if possible reading of the word of God.
Which aims to fast?
We can fast in our favor or in favor of someone, for God to work the miracle of healing a person, for the disease to be solved a case that it is impossible for human eyes to be blessed with spiritual gifts, such as baptism with the Holy spirit, or other divine gifts assigned by God to us, also to gain knowledge in the ministry of the Word, for the salvation of souls, specifically one person, or many people we know or not, in favor of a nation, in favor of someone, to be delivered from addictions such as chemical dependency as well, or any other addiction, fast to our advantage to be filled with the power of God, and having intimacy with Him, that when He comes the need to cast out demons in Jesus' name, is met, as Mark 9.29, also church leaders, can fast for God gives wisdom in certain directions, taking appropriate decisions on the people, judging righteously in the divine purpose, as Solomon did, in his application to God, thus saith the text, 'Give me, for now wisdom and knowledge, that I may go out and come in before this people; for who is able to judge this thy so great a people?
Types of fasting:
Full or full: it is he who abstain from food and also liquids during the period of fasting, as Moses did when he received the mount of God, the Ten Commandments, so that the text says: And was there with the Lord forty days and forty nights; he neither ate bread nor drank water, and the cattails wrote the words of the covenant, the ten commandments. Exodus 34.28. But we mean that the natural man is impossible to fast for a period of forty days and forty nights, without eating or drinking, in the case of Moses it was tethered to God and not in himself as a human, but spiritually.
Fasting part I: one that is partially abstain as: stop eating, but taking liquids, or vice versa, as we imagine that Jesus was fasting when he was led into the wilderness. And when he had fasted forty days and forty nights, he was hungry. 4.2 Matthew the Evangelist Matthew records the Lord after fasting forty days and forty nights, he was hungry, though He was gone without eating or drinking of course cite the evangelist who also had headquarters, so we conclude that his fast was partial taking liquids.
Fasting part II: We can fast with abstinence only a question that we like, such as; if I love to drink coffee, I can only fast abstaining from coffee for so many days, like soft drinks, same thing, and so of any other food or drink, consider for example the fast of Daniel, in his first fasting, ate only vegetables and drank water for 10 days, according to Daniel 1:12, already in its second fasting, as recorded in his book, Daniel abstained for three weeks of desirable foods, such as meat and wine, as the text expresses: in those days I Daniel was mourning for three weeks. Desirable food not eaten, neither came flesh nor wine in my mouth, neither did I anoint with ointment until the three weeks were fulfilled. 10. Daniel 2-3.
Other forms of fasting.
Employers, entrepreneurs or merchants can also fast for their services for a day or more, eschewing the work of your firm or company, staying home with the family, praying and reading the word of God, or the temple as were Jews, as employees, not good, because they will lose their days, and may even be dismissed from service. Questions also arise with regard to the couples about sexual abstinence, suggest that there must be consensus between the two, since I do not have absolute control over the body of my wife, nor her about my, our conjugal union in this partly depends on the interplay of the two, when combined, can certainly be realized.
Fasting alone.
It is one that I myself alone make the decision to fast, and not invite anyone else, and realize my fast.
Collective fasting.
Yeah, when combined with someone else, so together we fast for a certain time, whether with family or a group of brothers.
Fasting proclaimed or proclaimed.
When the worker, pastor or church proclaims a fast, open to the entire congregation, for a certain reason, and also a certain time, as I Kings 21:12, II Chronicles 20.3, Jonas 3.5.
Fasting in solidarity.
It is one that we sympathize with our brothers, for example; someone is experiencing any kind of problems, he invites us, or invite it to do a campaign of fasting and prayer during many days, that God in his infinite mercy will bestow his blessing to solving the problem as members of the body of Christ that we are, we feel the sufferings of others, suffering together. As commands in the word of God; Rejoice with those who rejoice; and weep with those who weep. Romans 12:15.
For that fasting does not serve.
     No good to forgive sins if we sin and we want to fast so that our sins are forgiven, surely God will not receive this fast, our sins are forgiven when we repent and ask forgiveness from the Lord Jesus, who by His blood that was shed on the cross, as described cleanse us the apostle John: If we confess our sins, He is faithful and just to forgive us our sins and purify us from all unrighteousness. I John 1.9. As Solomon also teaches us; that covers his sins shall not prosper; but whoever confesses and renounces them finds mercy. Proverbs 28.13. Fasting also do not serve to erase grievances between brothers, even the Lord does not receive or our offerings, as Christ himself explained, first we have to reconcile with the hurt. So He said, Let there before the altar of your offer, and first go and be reconciled to thy brother, and then come and offer thy gift. Matthew 5:24. Fasting does not serve to beautify our body like regime to lose weight, if the intuition of fasting to lose weight, it will not be received by God, because it is shifting focus, we can even be benefited by fasting, and emagrecermos the that is not fasting to lose weight, remember what Jesus said. "First the Kingdom of God and his righteousness and all other things shall be added unto you, Matthew 6:33," For our purpose of fasting is to God and not to men. Fasting is not for barganharmos with God, receive blessings in return, no way God will accept. Fasting is not meant to demand something from God, we have no right to demand anything of God, He is sovereign in its decisions do not depend on our requirements. Fasting also not meant to compete with anyone, so that a believer is more than the other. Fasting also is not for God to punish someone, not for us to this role, but praying and fasting until our enemies, that they also may obtain the same blessings that we are blessings and we can not ask God to curse anyone, and yes, bless.

In the end, fulfilling the time of our fast, we can not help but give it to God, but we will be doing in half before feeding ourselves, come the time when we will terminate our fasting, we deliver it to our Heavenly Father as Jesus recommended, that with faith, for without faith it is impossible to please God, as described in the Epistle to the Hebrews 11.6. We should say so, or in other words: O Lord my God, I give Thee this fast, recebas for honor and glory of thy holy name, and according to Your will be fulfilled the desire of my heart, blesses the food that will ingest, and serve well to my physical body, in the name of Jesus Christ your son, amen. Do not forget to note the following: If a total fasting was done, look first drink fluids to hydrate the body, and then the food. We also say that fasting can be for a day, several days, weeks, months or years, always taking care of our limitations, should we say, that we should not care if someone perchance discover that we are fasting, that Jesus quote we should not look to men who are fasting, as Matthew 6:16, it was because the Pharisees were fasting in order to be seen by men, and even disfigured their faces, so everyone knew their fasts, the glory and the reward were simply human, sometimes we are fasting, we passed a house and a brother, at mealtimes, and offer us a meal, it is better to say that we are fasting, than lying to say you've lunched or dined also at the house where the head of household is not a believer, or even his wife, who is my case, I will not say I'm not hungry, or already fed me, I'll be elapsing in a larger error, which is a lie, but I will say that I am fasting . Also remember that; by careless sometimes break the covenant of fasting, being unnoticed, and we feed before delivery of the same, we must ask God for forgiveness, by carelessness and breach of covenant or contract, and the next day, a new start fasting. Finally, we can not remain silent when we blessed by God after a period of fasting, but witness to the honor and glory of God, that He will feel pleasantly honorable, see what Jesus said: "Thy Father which seeth in secret, publicly reward you, Matthew 6.18b ", this means that we should publish the blessing received, but if we are not satisfied, we should not be sad or discouraged, for the will of the Almighty, is sovereign, and broader correct. Amen.

quarta-feira, 22 de outubro de 2014

“O JEJUM Á LUZ DA BIBLIA’

E, quando jejuardes, não vos mostreis contristados como os hipócritas; porque desfiguram os seus rostos, para que aos homens pareça que jejuam. Em verdade vos digo que já receberam o seu galardão. Tu, porém quando jejuares, unge a tua cabeça, e lava o teu rosto, para não pareceres aos homens que jejuas, mas a teu pai, que está em secreto, e teu Pai, que vê em secreto, te recompensará publicamente. Mateus 6.16-18.

    A palavra jejum define-se em abster-se de algo que gostamos ou usamos, quer seja parcial ou total, dando ênfase em sacrificarmos um pouco o nosso corpo, ou organismo, ou até a nossa própria vida, e nos integrarmos mais ao nosso Deus. Quando propusermos em nossos corações em jejuarmos, estaremos fazendo uma aliança com Deus. (Não barganha), mas sim demonstrando a Ele a nossa fé, amor, carinho, em servi-lo e o adorarmos, e que o Reino de Deus e sua justiça têm prioridade em nossas vidas, mesmo dependentes que somos dos alimentos para suster a nossa vida cotidiana, porém o suprimento espiritual para nossa alma e espírito é e sempre será prioritário, devemos observar atentamente o propósito, ou objetivo pelo qual iremos oferecer a Deus nosso jejum, não se esquecendo de contar a Ele, o desejo do nosso coração, em ver cumprido em nossas vidas, suas benéficas promessas, segundo a eficácia e a Glória do seu Poder, devendo observar atentamente com zelo, tendo começo, meio e fim, assim como a oração, que não podemos fazer de qualquer maneira, como faziam os escribas e fariseus com os seus dízimos, ofertas, orações e jejuns, conforme Mateus 6.5 e Mateus 23,23, e então Jesus se incumbiu de ensinar da maneira correta, preocupado com os seus discípulos, e ao povo neotestamentário, para não aprenderem errados, temos cerca de 20 passagens no velho testamento sobre o jejum, isso quer dizer que os judeus tinham a prática de jejuar, e o Senhor Jesus, quando fez o seu discurso, chamado sermão da montanha, que se inicia no capítulo 5 de Mateus, e que se termina no capítulo 7 do mesmo livro, Ele se preocupa em ensinar e advertir muitas coisas a respeito deste mundo, e o Reino Celestial. Consideramos o sermão da montanha, como uma cartilha para estarmos aptos a não errarmos e não sermos enganados, e sim, tendo a plena certeza e convicção em seguir o Senhor, eu digo que o sermão da montanha, é a bíblia resumida, e entre os maravilhosos ensinamentos encontramos o jejum, e assim, temos o privilégio de aprendermos com quem é mestre por excelência.

    Somos conhecedores, que o período dia e noite somados, tem 24 horas, então o nosso jejum, deve-se somar aos dois períodos, iniciando no começo do dia, que é a zero - hora, ou comumente chamado de meia noite, podemos nos alimentar até as 23,59 horas, e a partir daí começarmos nossa abstinência, e ao amanhecer, nossa rotina de vida, segue normalmente, como: lavar o rosto, pentear os cabelos, escovar os dentes, demonstrando estar alegres, e não contristados, como faziam os fariseus, para serem percebidos pelos homens, pois afinal o jejum é para Deus e não aos homens. O jejum poderá ser ao nosso favor, ou em favor de alguém, é bom lembrarmos que não devemos ser egoístas, lembrando somente de nós, ou alguém á nossa volta, assim como a oração, que devemos lembrar  de nossos amigos, irmãos, nossos pastores, e até pelos nossos inimigos, e assim devemos fazer também com o jejum. Não se tem uma regra de limite de tempo de duração, pois devemos saber, e reconhecer que somos limitados, e cada um deve-se conhecer os seus limites do corpo, pois não é legal alguém exagerar, depois ser conduzido ao hospital desmaiado de fraquezas, ou até ir a óbito, não tem também uma data específica como muitos usam somente na semana santa, “título encenado pelo catolicismo”. É importante que o jejum seja acompanhado de oração, e se possível leitura da palavra de Deus.
Quais os propósitos para jejuarmos?
Podemos jejuar ao nosso favor ou a favor de alguém, para Deus operar o milagre da cura numa pessoa, quanto às doenças, para ser resolvido um caso que aos olhos humanos é impossível, para sermos agraciados com os dons espirituais, como: batismo com o Espírito Santo, ou outros dons divinos designados por Deus a nós, também para obter conhecimentos no ministério da Palavra, para salvação de almas, especificamente uma pessoa, ou muitas pessoas que conhecemos ou não, em favor de uma nação, em favor de alguém, para ser liberto dos vícios, como dependências química também, ou outro vício qualquer, jejuar ao nosso favor para sermos cheios do poder de Deus, e termos intimidade com Ele, para que, quando vier a necessidade de expulsar demônios em o nome de Jesus, seja atendido, conforme Marcos 9,29, também os líderes das igrejas, pode jejuar, para Deus dá sabedoria nas direções certas, tomando decisões adequadas com o povo, julgando com retidão no propósito divino, como fez Salomão, no seu pedido a Deus, que assim diz o texto: Dá-me, pois agora sabedoria e conhecimento, para que eu possa sair e entrar perante este povo; porque quem poderia julgar a este teu tão grande povo?
Tipos de jejum:
Total ou integral: é aquele que abstemos da alimentação e também de líquidos durante o período do jejum, como fez Moisés, quando no monte recebeu de Deus, os dez mandamentos, que assim diz o texto: E esteve ali com o Senhor quarenta dias e quarenta noites; não comeu pão, nem bebeu água, e escreveu nas taboas as palavras da aliança, os dez mandamentos. Êxodo 34,28. Porém queremos dizer, que ao homem natural é impossível jejuar num período de quarenta dias e quarenta noites, sem comer e sem beber, no caso de Moisés ele estava conectado á Deus, não estando em si mesmo como humano, e sim espiritualmente.
Jejum parcial I: é aquele que abstemos parcialmente como: deixar de alimentar-se, porém tomando líquidos, ou vice versa, como imaginamos que foi o jejum de Jesus quando foi conduzido ao deserto. E, tendo jejuado quarenta dias e quarenta noites, depois teve fome. Mateus 4.2, o evangelista Mateus registra que o Senhor após jejuar quarenta dias e quarenta noites teve fome, se Ele estivesse ficado sem comer e sem beber evidentemente o evangelista citaria que também teve sede, então concluímos que o seu jejum foi parcial, tomando líquidos.
Jejum parcial II: Podemos jejuar tendo abstinência somente de um quesito que gostamos, como por exemplo; se eu gosto muito de tomar café, poderei jejuar abstendo-me somente do café por tantos dias, se gosto de refrigerantes, mesma coisa, e assim de outro qualquer alimento, ou bebida, vejamos por exemplo, o jejum de Daniel, no seu primeiro jejum, comeu somente legumes e bebeu água durante 10 dias, conforme Daniel 1.12, já no seu segundo jejum, registrado também no seu livro, Daniel durante três semanas se absteve de alimentos desejáveis, como carne e vinho, como expressa o texto: naqueles dias, eu Daniel, estive triste por três semanas. Alimento desejável não comi, nem carne nem vinho entraram na minha boca, nem me ungi com ungüento, até que se cumpriram as três semanas. Daniel 10. 2-3.
Outras modalidades de jejum.
Os patrões, empresários ou comerciantes, também podem jejuar de seus serviços, durante um dia ou mais, abstendo-se dos trabalhos de sua firma ou empresa, ficando em casa com a família, orando e lendo a palavra de Deus, ou no templo como faziam os judeus, quanto aos empregados, não é bom, porque perderão os seus dias, e podem até serem dispensados dos serviços. Surgem também questionamentos, quanto aos casais, a respeito da abstinência sexual, sugerimos que é preciso haver consenso entre os dois, visto que eu não tenho domínio absoluto sobre o corpo da minha esposa, e nem ela sobre o meu, a nossa união conjugal nesta parte, depende da ação mútua dos dois, se combinados, com certeza pode se realizar.
Jejum solitário.
É aquele que eu mesmo sozinho tomo a decisão de jejuar, e não convido ninguém mais, e realizo o meu jejum.
Jejum coletivo.  
É, quando combinamos com mais alguém, para juntos jejuarmos durante um determinado tempo, quer seja com a família, ou um grupo de irmãos.
Jejum proclamado ou apregoado.
Quando o obreiro, ou pastor da igreja proclama um jejum, aberto para toda a congregação, por um determinado motivo, e também um determinado tempo, conforme I Reis 21.12, II Crônicas 20.3, Jonas 3,5.
Jejum solidário.
É aquele que nos solidarizamos com nossos irmãos, por exemplo; alguém está enfrentando algum tipo de problemas, ele convida-nos, ou convidamos o mesmo para fazermos uma campanha de jejum, e oração, durante o período de tantos dias, para que Deus na sua infinita misericórdia venha agraciar com sua benção, resolvendo o problema, como membros do corpo de Cristo que somos, devemos sentir as aflições dos outros, sofrendo juntos. Como nos ordena a palavra de Deus; alegrai-vos com os que se alegram; e chorai com os que choram. Romanos 12.15.
Para que o jejum não serve.
    Não serve para perdoar pecados, se pecarmos e queremos jejuar para que sejam perdoados os nossos pecados, com certeza Deus não receberá esse jejum, os nossos pecados são perdoados, quando nos arrependemos, e pedimos perdão ao Senhor Jesus, que pelo seu sangue que foi derramado na cruz, nos purificará como descreve o apóstolo São João: Se confessarmos os nossos pecados, Ele é fiel e justo, para nos perdoar os pecados, e nos purificar de toda a injustiça. I João 1.9. Como também nos ensina Salomão; o que encobre as suas transgressões, nunca prosperará; mas o que as confessa e deixa, alcançará misericórdia. Provérbios 28,13. O jejum também não serve para apagar mágoas entre irmãos, inclusive, o Senhor não recebe nem as nossas ofertas, conforme o próprio Jesus Cristo esclareceu, que primeiro temos que reconciliarmos com o magoado. Assim Ele disse: Deixa ali diante do altar a tua oferta, e vai reconciliar-te primeiro com teu irmão e, depois, vem e apresenta a tua oferta. Mateus 5.24. O jejum não serve para embelezar nosso corpo, como regime para perder peso, se for a intuição de jejuar para perder peso, o mesmo não será recebido por Deus, porque estará desviando o foco, podemos até sermos beneficiados pelo jejum, e emagrecermos, o que não pode é jejuar para emagrecer, lembremos o que Jesus disse. “Primeiro o Reino de Deus e sua justiça, e as demais coisas vos serão acrescentadas, Mateus 6,33”, pois o nosso propósito do jejum, é para Deus, e não aos homens. O jejum não serve para barganharmos com Deus, em troca receber bênçãos, de maneira nenhuma Deus aceitará. O jejum não serve para exigirmos alguma coisa de Deus, não temos o direito de exigir nada de Deus, Ele é soberano em suas decisões, não depende de nossas exigências. O jejum também não serve para competirmos com alguém, para que um seja mais crente que o outro. O jejum também não serve para Deus castigar alguém, não compete a nós este papel, e sim orarmos e até jejuarmos pelos nossos inimigos, para que eles também alcancem as mesmas bênçãos que nós, e se somos bênçãos, não podemos pedir a Deus para amaldiçoar ninguém, e sim, abençoar.

Em fim, cumprindo o tempo de nosso jejum, não podemos deixar de entregá-lo a Deus, senão estaremos fazendo pela metade, antes de nos alimentarmos, chegado o horário em que iremos encerrar o nosso jejum, devemos entregá-lo ao nosso Pai Celestial, conforme recomendou Jesus, isso com fé, pois sem fé é impossível agradar a Deus, como descrito na epístola aos Hebreus 11.6. Devemos dizer assim, ou em outras palavras: Senhor meu Deus, eu entrego a Ti este jejum, recebas para honra e glória do teu Santo Nome, e que segundo a tua vontade, seja cumprido o desejo do meu coração, abençoa os alimentos que irei ingerir, e que sirvam de bem ao meu corpo físico, em nome de Jesus Cristo o Teu filho, amém. Não se esqueça de observar o seguinte: Se foi realizado um jejum total, procurar primeiro ingerir líquidos, para hidratar o corpo, e depois os alimentos. Queremos dizer também que o jejum pode ser por um dia, vários dias, semanas, meses ou anos, sempre tomando cuidado das nossas limitações, convém dizermos, que não devemos nos preocupar se alguém por ventura descobrir que estamos jejuando, o fato de Jesus citar que não devemos parecer aos homens que estamos jejuando, conforme Mateus 6,16, era porque os fariseus jejuavam na finalidade de serem vistos pelos homens, e até desfiguravam os seus rostos, para que todo mundo soubessem de seus jejuns, a glória e o galardão, eram simplesmente humana, às vezes estamos jejuando, e passamos numa casa de um irmão, na hora das refeições, e nos oferecem uma refeição, é melhor dizermos que estamos jejuando, do que mentindo dizer que já almoçamos ou jantamos, também na casa onde o chefe da casa não é crente,ou mesmo a esposa, que é o meu caso, não vou dizer que estou sem fome, ou que já me alimentei, estarei decorrendo num erro maior, que é a mentira, e sim direi que estou jejuando. Lembramos também que; por descuidos às vezes quebramos o pacto do jejum, sendo despercebido, e nos alimentamos antes da entrega do mesmo, devemos pedir perdão a Deus, pelo descuido, e quebra de pacto ou aliança, e no próximo dia, comece um novo jejum. Para finalizar, não podemos ficar calados, quando formos abençoados por Deus após o período do jejum, mas testemunharmos, para a honra e glória de Deus, que Ele se sentirá prazerosamente honrado, veja que Jesus disse: “Teu Pai que vê em secreto, te recompensará publicamente, Mateus 6.18b”, isto quer dizer, que devemos publicar a benção recebida, porém se não formos atendido, não devemos ficar tristes, ou desmotivados, pois a vontade do Todo Poderoso, é soberana, ampla e mais correta. Amém.           


'Jesus Christ the first fruits of the Resurrection'


But now is Christ risen from the dead, and become the firstfruits of them that slept. I Corinthians 15:20.

        The word resurrection means reviving, ie; be dead, and make a living, or even resurrected to life after death. We can say with certainty that the resurrection is one of the great Christian doctrines, and who does not believe in it, can not believe in salvation, since the process began with Christ, being the firstfruits from the dead. Paul states clearly saying: For if the dead are not raised too Christ is not risen. And if Christ be not raised, your faith is vain, and yet in your sins. And also which are fallen asleep in Christ are perished. I Corinthians 15.16-18. At the time of Jesus, was among a group of religious Jews, called Sadducees, who did not believe in the resurrection of the dead, in our days, are not just those who disbelieve this doctrine, however, can not say that they are followers of Christ. The resurrection is a real and perfect doctrine, which deserves our credit. Now we will analyze the doctrine of resurrection in the light of the Bible. First: The resurrection is real, believe who you want, who want to discredit because Christ rose gloriously from the dead, and become the firstfruits of them that slept (death), so there are no doubts or shadows of variations, as our base verse. Second: The word of God tells us about the first resurrection, and thus saith: Blessed and holy is he that hath part in the first resurrection; has no power over these the second death; but they shall be priests of God and of Christ, and shall reign with him a thousand years. Revelation 20.6. This first resurrection began with Christ when He opened this way making the firstfruits, and everyone who is part of the first resurrection will be blessed, it must be said, that the first resurrection consists of three phases. 1st phase; began with Christ as I Corinthians 15.20. 2nd phase; happen when the Lord Jesus Christ comes for His church, as Paul tells us in his epistle; For the Lord himself shall descend from heaven with a shout, with the voice of the archangel, and with the trump of God; and the dead in Christ will rise first. Then we which are alive and remain shall be caught up together with them in the clouds to meet the Lord in the air: and so shall we ever be with the Lord. I Thessalonians 4.16-17. Paul reveals the following; the same Lord, I mean; who initiated the process of the firstfruits, descend, to seek his own, and who died doing the will of God, shall rise first, and then the living who are treading the path of truth, shall be joined with the resurrected, and meet with the Lord in the clouds to be with Him forever. 3rd phase; happen in the great tribulation, after the coming of the Lord Jesus.

       Pay attention what the Apostle John says about the 3rd phase of the first resurrection, in the book of Revelation (Apocalypse): And I saw thrones; and they sat upon them those who have been given authority to judge. And I saw the souls of them that were beheaded for the witness of Jesus and for the word of God, and which had not worshiped the beast, neither his image, neither had received his mark on their foreheads or in their hands; and they lived and reigned with Christ a thousand years. But the rest of the dead lived not again until the thousand years were finished. This is the first resurrection. Revelation 20.4-5. What the Apostle conveys seen in his revelation, is that those who dwell in the great tribulation, and not deny the name of the Lord Jesus, not accepting the mark of the beast will be killed in testimony of the Lord Jesus and his word, and after their deaths, will be gloriously resurrected, still part of the first resurrection and reign with Christ during the millennium. Consider what the Apostle emphasizes saying; This is the first resurrection, which are still blessed. Hence we see the need to be faithful to our Savior, for not having to go through this arduous race in the great tribulation. What about the other dead who have not had their lives grounded in the gospel, will continue in their graves, as John explains saying: But the other dead lived not again until the thousand years were finished. This tells us that; after the end of the millennium Satan is loosed for a short time, so that the survivors of the millennium, the more accurate the remaining, born during the thousand years, not known sin, there will be launched, fireproof, that Satan again deceive the nations, and many fail to follow Christ, to follow the evil, being deceived by him, it is his role since he was cast out of heaven, but ending this time, will be cast into the lake of fire and brimstone, with the beast and the false prophet. Revelation 20.7-10. We will now speak of the second resurrection, which will also be increased in two stages. When the word of God tells us that blessed, or happy to do that part of the first resurrection, it is clear that there is a second, and unfortunately the second resurrection will be exclusively condemnatory. After close of the millennium, the largest julgatório COURT of human history, called the "Last Judgment" or GREAT WHITE THRONE where the Trinity will be present, and the Son of God will be the judge, as the Apostle John says will be installed: for as the Father has life in himself, so hath he given to the Son to have life in himself; And gave him authority to execute judgment, because he is the Son of man. No marvel ye this; because the hour is coming in which all who are in the graves shall hear his voice. And they that have done good, unto the resurrection of life; and they that have done evil, unto the resurrection of damnation. I can of mine own self do nothing. As I hear, I judge; and my judgment is just, because I seek not my own will but the will of him who sent me. John 5.26-30. First phase: They will rise from the graves, and each nominally be called before the court, and provide his confession saying, I will say your name, I confess that Jesus Christ is Lord, to the glory of God the Father Philippians 2:11.. As the Apostle, every tongue will confess that the name of the Lord Jesus Christ, and who does not do it here, will confess that in the final judgment.

       After the oath, shall report to the Supreme Judge, who then receive the sentence of eternal damnation, which is the second death, and so, being the second phase of the second resurrection. Revelation 2:11. Someone may ask, why a resurrection to account knowing that it will be damning, with no chance of salvation? The answer is simple; no one can be convicted without the right of defense, and as this judgment will be damning for several reasons. first; there will not be a defense lawyer, since our lawyer today, as I John 2.1, will be the judge. second; everyone will be judged for what they have chosen as our choice here in life, our fate will tell. For example, if we choose the wrong path, Jesus can not take in, and put on the right path, He also said; as I hear I judge this mean that we are judged by our talk, as Matthew records what the Lord said; For by thy words thou shalt be justified, and by thy words thou shalt be condemned. Matthew 12:37. Reprisaremos verse've commented before that Jesus said: I can of mine own self do nothing. As I hear, I judge; and my judgment is just, because I seek not my own will but the will of him who sent me. Judging will be in accordance with the choices of free will, He tells us: If you chose the wrong path, I respect your decision, but will find the bad and not me. Solomon also warns us in Proverbs saying: There is a way that seems right to man but the end thereof are the ways of death. Proverbs 16:25, think about it. The word of God speaks of a resurrection, we can not help but comment, as reported resurrection of Lazarus in the Gospel of John 11.39-44, as also the son of the widow of Nain, reported by the evangelist Luke 7.11-15, or someone that time died anywhere in the world, and the power of the Lord Jesus Christ, come back to life, it must be said, that this resurrection is called; transient resurrection, ie; dies, revives for a period of time, but will have to die again as the first resurrection is called full resurrection, or eternal, never again to die, the second resurrection is the resurrection to shame and everlasting contempt, as the states prophet Daniel. Daniel 12.2. This tells of eternal separation from the Creator. We finish by saying that the doctrine of the resurrection is real, and glorious, is so wonderful that they slew the head of John the Baptist, Mark 6.21-28, and glory to God on the day Jesus appears in the clouds to fetch us, we will find the same John the Baptist in a glorified body, perfect, and composed his head. Amen.

'LIVING WELL IN BAD DAYS'


Look therefore carefully how ye walk not as unwise but as wise, redeeming the time; because the days are evil. Ephesians 5: 15-16.

       The Apostle Paul, in a prophetic vision that is fulfilled literally in our day, and also serve their advice to live well, the bad days that we're going through, and that it is necessary, prudent, differentiated experiences of the foolish, but as wise, making every second, because the days are evil. Living well is the aim of everyone, and the word in this sense expresses: What is good, lawful and commendable, but has a special feature to the sense that the word of God defines good living when God or His word instructs us how to live, and having a prudent life, wise instead of foolish, it has no connotation of a life well financially, or physically healthy, God refers to the spiritual life, a pure and blameless life of the common good with the Almighty , doing his will. It is possible to live in a hovel, and live well, with the presence and glory of God in your life, unlike Prosperity Theology, which teaches we demand of God, health, and financial prosperity. The Lord Jesus teaches us how to live in this world without contaminating the same, and doing His will, He said: Seek ye first the kingdom of God and his righteousness, and all these things shall be added. Fret not yourself because, for tomorrow, because tomorrow will worry about itself. Sufficient unto the day is the evil thereof. Matthew 6.33-34. Jesus warned that we can not worry about the future, because the future does not belong to us, not needing to get restless and anxious as to eat drink or wear, if He cares for the lilies of the field, do not leave us adrift, and as raking treasures, is better than raking in heaven on earth, here moth and rust consume, but none of that will happen in heaven, why should we put first the kingdom of God and his righteousness, and as to other things, in be added.

        In the Gospel of Luke, Jesus tells a parable, known as the parable of the rich man and Lazarus, the rich lived their self-indulgence and splendid life, dressing in fine linen, and all the perks, and also lived a poor man named Lazarus, that his life was the opposite, and came to eat the crumbs that fall from the rich man's table, however, who lived well by incredible that anyone could doubt, Lazarus was, despite its mendigação life of this world, but had communion with the most High, for the greatest treasure in someone's life is eternally assured of salvation, while the rich man went to the place of eternal torment and suffering. Luke 16.19-30. He who has Jesus in your life, is not absent from having problems, discomfort, pain, obstacles, as the Lord said; I have spoken unto you, that in me ye might have peace; the world ye shall have tribulation: but be of good cheer, I have overcome the world. John 16:33, He ensured that only those who are in it have peace, even in affliction, and the greater glory that fills us with joy, and gives us greater strength and inexplicable, was that He has overcome the world, and being in it too win always redeeming the time, that is taking advantage of the time, never waste time on useless things. One day I witnessed an episode that only understands those who have Christ in your life, I passed by a city street, I met an old lady of about seventy-odd years, and she was picking recyclable objects in the street, and stopped to watch that granny, I was impressed because she kept singing a hymn praising God, and I approached her and said; cheerful grandma? She replied; thank God, because anyone who has Jesus has everything. Absolutely affirm that the natural man can not understand the great mysteries of the spiritual life, as Paul said: But God hath chosen the foolish things of the world to confound the wise; God chose the weak things of the world to shame the strong. I Corinthians 1:27. The psalmist speaks of this grandeur of God, with his infinite transformer and matchless love what the text says: Who is like the Lord our God, who dwelleth on high? Which leans to see what is in the heavens and on earth! He raises the poor from the dust and lifts the needy from the dunghill, to make him sit with princes, even with the princes of his people. Makes the barren woman to keep house, and be a joyful mother of children. Praise the Lord. Psalm 113.5-9. There is nobody in this world that will compare with the preciousness of God's love, sometimes someone practicing so much evil, which is denied by society, friends, and even the family, and even more; when no longer useful for anything in this world, in the face of human logic, but when he hears the call of Jesus saying: Come unto me, all ye that labor and are heavy laden, and I will give you rest. Take my yoke upon you and learn from Me, for I am meek and lowly in heart; and find rest for your souls. For my yoke is easy and my burden is light. Matthew 11.28-30. The transforming and renewing power of the Lord are unparalleled, and it is important to say that the door of mercy is open to all who wish to receive this transformation was for this that he came to this world, change my and your story, no matter what the world accuse you, or condemn you, the most important is that Jesus knows you inside and out, including the way you are, and if you give him a chance, surely your life will change, and will change to better, because all is not lost, because our God is the God of the impossible as the Evangelist Luke records; For with God nothing is impossible. Luke 1.37.

         Then we learned that the important thing in this world is to worship God, and have a life of communion with Him, to either enjoy the glory that is the most interesting in our day-to-day, as our subject, which is our body physical, sometimes suffer detriment, for the infirmities and obstacles of life which curtail us, this world is natural, to have the knowledge that is not our rest here, since Jesus being the Son of God, also went through hardships and difficult moments of this life, as Paul describes in his Letter to the Romans; He who did not spare His own Son, but delivered him up for us all, as in not with him also give us all things? Romans 8:32. We do not know what we will face in this present life, but we know that the fights do not come beyond what we can bear, on the contrary, it will give us the means by which we can escape as the Apostle Paul encourages saying no temptation has overtaken you, but human; but God is faithful, who will not suffer you to be tempted above that ye are able, but will with the temptation also make a way to escape, that you can stand. I Corinthians 10:13. The important thing is that he is with us in every moment of our lives, in joy, in sorrow, in calm and also in pain, we sometimes despise, and exchanged for offers and delicacies of this world, but he never gives up me and you, is always open arms to receive us, even if one becomes forgetful of father or mother, he will never forget, as the prophet Isaiah prophesied about seven hundred ten years before Christ. Perhaps a woman can forget both his son that he believed should not have compassion on the son of her womb? But that still may forget, yet I will not forget you. Isaiah 49:15. Anyway, we can trust in God's promises without wavering, and receive the advice of the Apostle John; Dear children, are from God and have overcome them; because greater is He that is in you than he that is in the world. I João4.4. With absolute certainty, we can raise our heads and say as Paul said, What shall we then say to these things? If God is for us, who can be against us? Romans 8:31. Amen.